Friday 1 October 2010

nyt

Blogin nimi ei oikeastaan vastaa sen sisältöä kovin hyvin. Ei se vastaa enää graduaihettanikaan, vaikka aihe onkin vielä vähän selkiytymätön ja muuttuu joka viikko. "Rakkauden ammattilaiset" on termi, jota käytin proseminaarityössäni syksyllä 2005. Se on lainattu (tai muokattu, en muista enää edes, käytettiinkö kirjassa tuota termiä vai vain sen ideaa) Barbara Ehrenreichin ja Arlie Russell Hochschildin kirjasta Global women. Nannies, maids and sex workers in the new economy. Suomessa sanaparista tulee ensimmäisenä mieleen Juice; toisten mielestä rakkauden ammattilainen viittaa huoriin, toisten mielestä Jeesukseen. Proseminaariohjaajani Kalle Haatanen kielsi minua käyttämästä kyseistä termiä, kertoi huokaisseensa syvään avattuaan työni kansilehden ja luettuaan sisällysluettelon ja antoi työstä lopulta arvosanaksi vitosen. Olin aika ylpeä.

Itse olen viitannut rakkauden ammattilaisilla lastenhoitajiin, sairaanhoitajiin ja toisinaan myös niihin huoriin - kaikkiin, jotka tekevät rakkautta tai rakkaudenkaltaisia asioita työkseen, tarjoavat maksettua rakkautta. Näitä naisia (rakkauden ammattilaisissa on myös miehiä, he vain eivät ole olleet minun tutkimuskohteenani) olen tutkinut proseminaarityön jälkeen kandintutkielmassa ja kourallisessa muita esseitä, jotka olen kirjoittanut vuosina 2006 - 2009. Aioin kirjoittaa myös graduni heistä, erityisen kiinnostunut olen ollut Suomen kasvavasta filippiiniläisväestöstä.

Olisin halunnut käyttää gradun aineistona joitain tekstejä; artikkeleita, keskusteluja etc.. Filippiiniläisnaisista vain ei Suomessa puhuta. Ylipäänsä rakkauden ammattilaisista puhutaan aika vähän. Siksi aloin seurata, mitä Suomessa ylipäänsä puhutaan maahanmuutosta. Keskustelu osoittautui luulemaani vilkkaammaksi ja siksi avasin tämän sivun, tänne on ollut helppo kerätä kaikki vastaantulleet nettilinkit ja muut hajanaiset ajatukset. Niitä on tosin ollut vähemmin, mutta nyt kun olen tosissani aloittanut graduprojektin, mietin maahanmuuttoa aamusta iltaan. Kirjoitan niitä ajatuksia muistiin ihan paperillekin, mutta koen että tämäkin media voisi olla avuksi ajatusten jäsentämisessä. Joitain muutoksia olen silti ajatellut tehdä.

Koska sivun nimi ja sisältökään eivät välttämättä vastaa omaa projektiani enää ja koska en haluaisi esiintyä näillä perhosien alasivuilla ihan koko nimelläni (vaikka moni sen tietääkin), olen ajatellut perustaa gradulle ihan oman sivunsa. Aion siirtää kaiken tämän materiaalin sinne ja toivottavasti keksiä jotain uuttakin, haluaisin esim. linkittää kirjoittamiani artikkeleita suoraan sivulle. Nyt juuri minun pitäisi olla kirjoittamassa gradun tutkimussuunnitelmaa, joten askartelen tämän blogiasian kanssa sitten kun aikaa on vähän enemmän. Tällaista kuitenkin meinaan.

No comments:

Post a Comment